a l'institut Ernest LLuch i Martín de Cunit

2N D'ESO



CONTINGUTS RECUPERACIÓ LLENGUA CATALANA JUNY/ SETEMBRE 2017-18

  • JUNY: RECUPERACIÓ PER TRIMESTRES
  • SETEMBRE: RECUPERACIÓ DE TOT EL CURS

CONTINGUTS 1R TRIMESTRE

UNITAT 1

 1. Envoltats d’ éssers Anòmals
 1.1. Lectura i comprensió lectora 
 1.2. Dictat “La pàl·lida llum de les tenebres”
 1.3. Ortografia: Les regles de puntuació 
 1.4. Lèxic: Les locucions i les frases fetes 
 1.5. Gramàtica: El sintagma nominal
 1.6. Món-verb. El present de subjuntiu
 1.7. Literatura: la poesia visual

UNITAT 2

2. La nit ens protegirà
2.1. Lectura i comprensió lectora 
2.2. Dictat “Koknom”
2.3. Ortografia: L’accentuació. Els diftongs. L’accent diacrític 
2.4. Lèxic: Els manlleus i els barbarismes
2.5. Gramàtica: El sintagma verbal
2.6. Món-verb. El perfet de subjuntiu 
2.7. Literatura: Els temes i els tòpics literaris 

CONTINGUTS  2n TRIMESTRE

UNITAT 3

 3. El pessebre més segur
 3.1. Lectura i comprensió lectora 
 3.2. Ortografia: Les vocals àtones 
 3.3. Lèxic: La sinonímia 
 3.4. Gramàtica: Els pronoms 
 3.5. Món-verb. L’imperfet de subjuntiu 
 3.6. Comunicació. Descrivim una persona
 3.7. Literatura: Els primers textos 

UNITAT 4

4. Les tretze de la nit 
4.1. Lectura i comprensió lectora 
4.2. Dictat “El jardí de mitjanit”
4.3. Ortografia: Les consonants finals: p/b, t/d, c/g 
4.4. Lèxic: L’antonímia
4.5. Gramàtica: Els pronoms
4.6. Món-verb. El plusquamperfet de subjuntiu 
4.7. Literatura: Els trobadors

CONTINGUTS 3r TRIMESTRE

UNITAT 5

 5. Ha arribat la telerealitat  
 5.1. Lectura i comprensió lectora 
 5.2. Dictat “Vosaltres mateixos” 
 5.3. Ortografia: La ela geminada. La hac 
 5.4. Lèxic: Els gentilicis 
 5.5. Gramàtica: L’adverbi 
 5.6. Món-verb. El passat perifràstic de subjuntiu 
 5.7. Literatura. Ramon Llull 

UNITAT 6

6. Caminant s’arriba lluny 
6.1. Lectura i comprensió lectora 
6.2. Ortografia. Les grafies x/ix, tx/ig, tj/tg 
6.3. Gramàtica: Les preposicions i les conjuncions 
6.4. Literatura: Les quatre grans cròniques

UNITAT 7

7.1. Literatura: L’humanisme. Bernat Metge 











UNITAT 6 


6.2. ORTOGRAFIA, pàg. 181-183. CORRECCIÓ

10. Completa aquests embarbussaments amb les grafies j/g o t/j/tg i després llegeix-los en veu alta.

 a. Setze jutges d’un jutjat mengen fetge d’un penjat. Si el penjat es despengés, es menjaria els setze
fetges dels setze jutges que l’han jutjat.
b. Que ingenu que és l’Eugeni i quin geni que té l’ingenu de l’Eugeni!
c. Al joc juguem en Gep i jo.
d. Gens de gent té en general el gerent gens gentil amb la gent.

13. Fes la sopa de lletres següent. Hi trobaràs vuit paraules que s’escriuen amb x.

Z
A
I
X
E
L
L
A
U
B
X
G
S
R
E
G
E
X
Z
R
I
A
X
X
X
E
M
E
N
E
I
A
I
R
P
I
X
R
P
R
V
R
O
X
U
T
Ç
X
M
A
T
X
X
M
O
A
A
R
S
U
I
C
T
R

14. Escriu X o S en les paraules següents i després relaciona-les amb una definició.

escissió à Separació, divisió, d’una cosa que abans estava unida.
expulsar à Fer fora.
excel·lent à Molt bo.
exhaurir à Esgotar.
esporgar à Treure les branques inútils d’una planta o d’un arbre perquè creixi millor.
exhibir-se àFer-se veure, procurar d’ésser vist i admirat, etc.
excèntric à Dit de la persona que fa coses estranyes, que viu i es vesteix d’una manera rara.

15. Emplena els espais en blanc d’aquest text amb x o ix i tj o tg.

Exercitar l’autonomia fa que la criatura se senti segura i confiï en les seves capacitats. L’autoestima, la pròpia imatge, es va configurant a partir del tracte que es rep dels altres i, a la vegada, a partir de com se sent o com es veu cadascú a si mateix. Si una persona és ben tractada, reconeguda i valorada, però ella no s’aprecia a si mateixa i se sent poca cosa, les demostracions de reconeixement i d’elogi que se li facin no li faran profit, perquè creurà que són falses. Perquè el bon tracte afavoreixi l’autoestima necessita sintonitzar amb com se sent cadascú amb si mateix. I l’infant se sent bé quan se sent capaç. L’exercici de l’autonomia és el factor que produeix que nens i nenes se sentin capaços.


17. En aquest text hi ha cinc errors. Troba’ls i torna a escriure les paraules correctament.
escel·lent à excel·lent
txarrupar à xarrupar
dexar à deixar
ficsament à fixament
extranger à estranger


6.3. LÈXIC, pàg. 185

1. Completa aquest quadre que explica les diferències entre la polisèmia i l’homonímia:

POLISÈMIA
HOMONÍMIA
una sola entrada al diccionari amb diferents accepcions.
dues entrades diferents al diccionari
relació de semblança entre les paraules
significats totalment diferents
tenen el mateix origen etimològic
provenen de paraules diferents
tenen la mateixa categoria gramatical
poden pertànyer a diferents categories gramaticals o de gènere

5. Els mots deu, riu, nou tenen homònims. Cerca’ls en el diccionari i anota quins són.

deu à nombre 10, verb deure, aflorament d’aigua
riu à corrent d’aigua, verb riure
nou à fruit, modern/actual, nombre 9

6. Digues quina diferència de significat hi ha entre aquestes parelles d’homòfons:

veure – beure à El primer fa referència a la visió i el segon, a la ingesta de líquids.
vall – ball à El primer fa referència a la depressió de la superfície terrestre i el segon, a l’acció de ballar.
vot – bot à El primer fa referència a la prometença religiosa o al dret de sufragi i el segon, al recipient pel vi, al peix o a l’acció de saltar.
bola – vola à El primer fa referència al cos esfèric rodó, a una mentida o a betum i el segon, a l’acció de traslladar-se d’un lloc a l’altre per aire.



LA NOTÍCIA DE LA SETMANA:
Youtubers: els nous ídols | 30 minuts

Quina és la clau de l'èxit d'aquests nois i noies que, fent vídeos sense mitjans i des de casa seva, s'han convertit en estrelles? Tenen a YouTube audiències que les televisions no s'atreveixen a somiar. Són autèntics ídols entre els nens, adolescents i joves. Els persegueixen els fans. Omplen estadis. Esgoten llibres. Els busquen els anunciants.

Després d’escoltar el vídeo contesta les següents preguntes:
1.         Quanta gent coneix “El Rubius” entre els joves?
El 100 %
2.         Com es diu en realitat el youtuber “AuronPlay”?
Raúl Álvarez
3.         Quants subscriptors té?
5.708.391 subscriptors
4.         Quin nom té com a youtuber Ismael Prego?
Wismichu
5.         Quants subscriptors té?
5782.746 subscriptors
6.         Qui encara té més audiència?
Jordi Carrillo, conegut com a Jordi Wild amb 6637.117 subscriptors.
7.         Què pensa la gent més gran dels youtubers?
Pensen que no és una feina, que són 4 “tontos” que guanyen diners fent “tonteries”.
8.         A on es van adonar que eren tractats com unes estrelles?
Quan van anar a Buenos Aires.
9.         Quines conseqüències comporta la seva fama?
Pèrdua d’intimitat. Els adolescents els veuen com un col·lega més.
10.   Com són vistos els youtubers pels adolescents?
Els adolescents els veuen com un col·lega més.
11.   Quina és la clau del seu èxit?
És una comunicació bidireccional, amb els youtubers hi parlen. És la tele dels més joves, sense filtres. Quan estàs a Youtube estàs amb els teus amics. És un dels nous espais públics.
12.   Qui és David Calvo o Celopan? Per què els agrada als joves?
És d’Olot, és un youtuber i els joves se senten identificats amb ell i la seva vida.
13.   Quin negoci hi ha darrera de Dulceida?
Una empresa familiar de 8 persones.
14.   Per què contracten els youtubers?
S’ha convertit en un negoci, són un aparador i això les marques ho saben. Són líders d’opinió entre els joves, tenen molta repercussió a les xarxes socials.
15.   Hi ha youtubers per al públic infantil?
Sí, per exemple, el canal MIkelTube. Són dos germans, Mikel i Leo. Són els protagonistes d’un dels canals infantils de més rellevància.
















UNITAT 5. 

5.5. GRAMÀTICA. ELS ADVERBIS.


1.Subratlla els adverbis del text següent i digues de quin tipus són:

Després d’una travessia bastant llarga, vam desembarcar a la desembocadura del segon riu, el que baixava per un barranc de la Ullera de Llarga Vista. Des d’allà vam començar a pujar per la falda cap a l’altiplà. Així vam continuar durant mitja milla aproximadament. Ens estàvem acostant a la vora de l’altiplà, quan l’home que anava més a l’esquerra va començar a fer uns crits terribles. Al peu d’un pi força gros hi havia un esquelet humà, que ens va estremir a tots un instant.

ADVERBI
TIPUS
després de (locució)
bastant
allà
així
aproximadament
a la vora de (locució)
quan
més
força
temps
quantitat
lloc
manera
quantitat
lloc
temps
quantitat
quantitat


2. Relaciona cada adverbi amb el tipus al qual pertany segons el seu significat:

allí à adverbi de lloc
tranquil·lament à adverbi de manera
també à adverbi d’afirmació
aviat à adverbi de temps
pitjor à adverbi de manera
només à adverbi de quantitat
enfora à adverbi de lloc
davall à adverbi de lloc
així à adverbi de manera
després à adverbi de temps
bastant à adverbi de quantitat
tampoc à adverbi de negació
potser à adverbi de dubte

5. Omple els buits amb els adverbis següents:
a. Entra aire fred de fora
b. Solament ha volgut un got d’aigua
c. Se li obliden les coses sovint
d. No vull que ploris.
e. Dos per dos fan quatre, evidentment
f. Ahir vam menjar arròs per dinar.
g. Aquest estiu ha estat força calorós.
h. Cada dia ho fas millor.
i. El vaixell navegava mar enllà.
j. Jo llegia i, mentrestant, la Rosa mirava la televisió.

7.  Relaciona cada locució adverbial amb el significat corresponent:

Sens dubte à Amb certesa o molt probablement.
A poc a poc à Lentament.
A corre-cuita à Amb presses.
Si fa no fa à Aproximadament.
D’allò més à Molt.
De tort à Sense seguir una línia recta.
Al girant à Al punt on un camí fa volta.
Tot d’un plegat à D’improvís.
A mansalva à Sense cap risc.
A doll à En abundància.

           
9. Digues de quin tipus són les locucions adverbials següents:

a. De seguida: temps
b. No gens: quantitat
c. Fins i tot: afirmació
d. No pas: negació
e. A la babalà: manera
f. De sobte: manera
g. A més a més: quantitat
h. A l’entorn: lloc
i. Tal vegada: dubte
j. Avui dia: temps


11. Omple els buits amb els adverbis de quantitat següents que corresponguin.

a. Fa dues setmanes que plou molt.
b. El teu fill té massa temps lliure.
c. Juga bastant bé a les dames.
d. La sopa no era prou calenta.
e. No fa gaire temps que treballa aquí.
f. No té gens de sentit de l’humor.



5.4. LÈXIC. ELS GENTILICIS.







CORRECCIÓ EXERCICIS PÀG. 153

1. Escriu el topònim corresponent a cadascun d’aquests gentilicis catalans. Fixa’t en els sufixos emprats per formar-los:

Premianenc
Premià de Mar
Lleidatà
Lleida
Xativí
Xàtiva
Ciutadellenc
Ciutadella
Manresà
Manresa
Conflentí
Conflent
Ripolletenc
Ripollet
Osonenc
Osona
Tarragoní
Tarragona
Tamarità
Tamarit

2. Completa aquesta taula:

GENTILICI
TOPÒNIM
GENTILICI
TOPÒNIM
anglès
Anglaterra
hongarès
Hongria
francès
França
albanès
Albània
grec
Grècia
kosovar
Kosovo
italià
Itàlia
portuguès
Portugal
suís
Suïssa
sard
Sardenya

3. Troba el gentilici de cadascun d’aquests estats del món i dóna’n la flexió completa:

TOPÒNIM
MASCULÍ SINGULAR
FEMENÍ SINGULAR
MASCULÍ PLURAL
FEMENÍ PLURAL
EQUADOR
equatorià
equatoriana
equatorians
equatorianes
FILIPINES
filipí
filipina
filipins
filipines
LETÒNIA
letó
letona
letons
letones
SÈRBIA
serbi
sèrbia
serbis
sèrbies
TURQUIA
turc
turca
turcs
turques
VIETNAM
vietnamita
vietnamita
vietnamites
vietnamites
HONDURES
hondureny
hondurenya
hondurenys
hondurenyes
ESLOVÀQUIA
eslovac
eslovaca
eslovacs
eslovaques
ALEMANYA
alemany
alemanya
alemanys
alemanyes
MARROC
marroquí
marroquina
marroquins
marroquines


4.- Escriu el gentilici de cadascun dels estats que apareixen en el mapa d’Europa que t'he donat (fotocòpia). (l'has de guardar a "annexos").
Fes un cop d’ull al diccionari: http://ca.oslin.org/toponyms.php 
També pots utilitzar la següent llista per tal de corregir-los: https://ca.wikipedia.org/wiki/Llista_de_gentilicis






5.- L'onomàstica és la part de la lingüística que estudia els noms propis i l'antroponímia és la que estudia els noms propis de persona. 
En un full que també has de guardar a "annexos", escriu el teu nom i busca el seu significat i l'origen. Després fes el mateix amb els noms del teu grup de classe de català (mínim 10 noms). Pots fer la consulta en la següent llista: 
http://blocs.xtec.cat/rosasagales/el-significat-dels-noms-de-persona/

Exemple: 

- JÚLIA: Nom d'origen llatí. Significat: consagrat a Júpiter. 

- NOA: Nom d'origen hebreu. Significat: pau, descans, tranquil.litat. 

* També et pot interessar saber més coses sobre el teu nom com, per exemple, la seva traducció en altres idiomes. Pots anar al següent enllaç:
http://www.behindthename.com/


5.3. ORTOGRAFIA. LA ELA GEMINADA. LA HAC.





Correcció exercicis pàg. 150-151

1. Completa els espais buits següents amb l·l o l segons correspongui:

col·legi
col·laborador
elaborar
síl·laba
cavil·lar
fatalitat
intel·ligent
milió
solució
goril·la
religió
rebel·lió
colònia
satèl·lit
il·lusió
destil·lar
idil·li
pala
celebrar
Itàlia
alegria
constel·lació
seleccionar
passarel·la
cèl·lula
miler
novel·la
relació


2. Escriu en les frases següents l·l o l.


a. El que més em va agradar de la pel·lícula va ser el final.
b. En Miquel va al·lucinar quan li vaig ensenyar aquella col·lecció.
c. Els jugadors de la selecció van entrenar-se ahir a les instal·lacions esportives.
d. Em vaig prendre una infusió de til·la per tranquil·litzar-me una mica.
e. La Laia té al·lèrgia a la pela de la poma.
f. El delegat va entrar a la sala tot decidit.


3. Escriu els antònims de les paraules següents:





il·lògic

il·lícit

il·legítim

il·localitzable

il·legal

il·literari

il·limitat

il·liberal


8. Tria l’opció correcta en cada cas.

a. halogen
b. anular
c. vil·la
d. eludir


11. Fes els mots encreuats següents:



1

2






5
O
H

H

3






I
6
E
X
H
A
U
S
T


G

R

I






I

O

P


4

7
H
E
L
I
C
Ò
P
T
E
R


N



T


H



E



E










S





8
P
R
O
H
I
B
I
R





5.1. CORRECCIÓ COMPRENSIÓ LECTORA, pàg. 147

1. Indica qui i on ha de trobar cada part de l’esquelet del pirata:
a. la calavera à l’ha d’anar a buscar en Sam dalt d’un cocoter
b. el tors à en Mickaël l’ha de recuperar de sota l’aigua a uns metres de fondària
c. una cama à en Charles l’ha de desenterrar de sota un munt de pedres
d. l’altra cama à la Vanessa l’ha d’anar a buscar remant a un illot
e. un braç à l’Aphrodite ha d’escalar un penya-segat per recuperar-lo
f. l’altre braç à la Bernadette l’ha de baixar a buscar a una cova plena de serps

2. Indica quins d’aquests dos personatges no són concursants de Vosaltres mateixos i explica qui són:
b. Fabrice à és el productor del programa de televisió
e. John à és el pirata

3. Corregeix els errors que hi ha en aquestes afirmacions:
a. L’illa de Sondali és un lloc paradisíac.
b. La Bernardette no es veu capaç de superar la seva prova perquè té pànic de les serps.
c. En Charles no està gaire satisfet que li hagi tocat aixecar un munt de pedres.
d. En Charles vol tranquil·litzar la Bernadette dient que les serps deuen ser inofensives.
e. Mentre els concursants parlen, els càmeres no deixen de filmar.

6. Troba en el text una paraula derivada de cada una de les següents:
a. suau à assuavir (s’assuaveix)
b. front à enfrontar (s’enfrontin)
c. camp à escampar (escampats)
d. llauna à enllaunar (enllaunada)
e. mort à immortalitzar






ÀNGEL BURGAS. L'ANTICLUB. 
TREBALL DE LA LECTURA.



Una colla de nou companys de classe s'alien per formar un club. No són perfectes, ningú no ho és, en realitat. La seva intenció és lluitar contra les injustícies, en un valent intent de fer un món més just com a reflex del que volen trobar quan siguin grans. Les "accions anti" que protagonitzen els uneixen més que cap altra cosa des de sisè de primària fins a tercer d'ESO.

1a SESSIÓ (2n C 28/2/18 ---2n A 2/3/18) (lectura p.9-28)

1.       FITXA DEL LLIBRE
Autor: 
Títol: 
Editorial: 
Col·lecció:         
Lloc i data de l'edició: 
Nombre de capítols:
2.       DESCRIU QUE HI VEUS A LA COBERTA DEL LLIBRE I EXPLICA QUINA RELACIÓ POT TENIR AMB EL TÍTOL DE L'OBRA L'ANTICLUB.


* DEURES PROPERA SESSIÓ: LECTURA P. 29-44. DESCRIURE ELS DIFERENTS PERSONATGES QUE FORMEN PART DEL CLUB.



2a SESSIÓ (2n C  2/3/18 ----2n A 5/3/18) (lectura p. 45-      )

3. DESCRIPCIÓ DELS DIFERENTS PERSONATGES QUE FORMEN PART DEL CLUB. 

4. EN EL CAPÍTOL TITULAT "LA CUINERA MASCLISTA" ES PARLA SOBRE LES DIFERÈNCIES ENTRE ELS NENS I LES NENES. CREUS QUE EL COMPORTAMENT DE LA CUINERA ÉS EL CORRECTE? BUSCA AL DICCIONARI ONLINE (DIEC 2) EL MOT "MASCLISME" I COPIA LA DEFINICIÓ.

* DEURES PROPERA SESSIÓ: DEFINEIX AMB LES TEVES PARAULES EL MOT BULLYNG. POSA EXEMPLES EXTRETS DEL LLIBRE.

3a SESSIÓ (2N C 6/3/18---- 2N A  6/3/18) 

5. FES UNA DEFINICIÓ AMB LES TEVES PRÒPIES PARAULES DEL MOT "BULLYNG". POSA EXEMPLES EXTRETS DEL LLIBRE.

6. ARA BUSCA I COPIA LA DEFINICIÓ QUE ENS DÓNA EL DICCIONARI ONLINE.

4a SESSIÓ (2N A 12/3/18---2N C 13/3/18)

7. RESUM DEL CAPÍTOL "DREAM TEAM". QUÈ PASSA AL FINAL DEL CAPÍTOL?

8. ESCOLTA ATENTAMENT AQUEST VÍDEO I EXPLICA EN QUÈ CONSISTEIX EL MÈTODE KIVA:
https://www.vilaweb.cat/noticies/kiva-el-metode-contra-lassetjament-escolar-que-impressiona-europa/


DESPRÉS POT VEURE AQUEST ALTRE TAMBÉ SI VOLS:



5a SESSIÓ (2N A 13/3/18---2N C 14/3/18)

AVUI CORREGIM LES PREGUNTES 7 I 8 I FEM UNA MARATÓ DE LECTURA: HEM D'ACONSEGUIR LLEGIR FINS A LA PÀG. 95!

DESPRÉS DE COMENTAR EL MÈTODE KIVA (PREGUNTA 8), COPIEU A LA VOSTRA LLIBRETA AQUESTA RESPOSTA:

El mètode Kiva consisteix a intervenir sobre l’assetjador i sobre la víctima, però principalment sobre els testimonis que observen. Aquest pot ser el resum de la clau de l’èxit del mètode que molts països europeus proven d’aplicar per lluitar contra l’assetjament escolar. Kiva és un mètode revolucionari que va ser inventat a Finlàndia, país de referència en les polítiques educatives.

La clau del mètode és influir en el grup d’estudiants perquè, en lloc d’acceptar silenciosament una situació d’assetjament o encoratjar l’assetjador, donin suport a la víctima i transmetin d’aquesta manera que no accepten les pràctiques d’abús. L'objectiu és conscienciar que les accions del grups són importants i aconseguir empatia amb la víctima, defensar-la i donar-li suport.

6a SESSIÓ (2N A 16/3/18---2NC  16/3/18)

AVUI FEM UNA MARATÓ DE LECTURA! SI ACONSEGUIM LLEGIR DE LA PÀGINA 95 A LA PÀGINA 123 TENIM UN POSITIU EN LA PART DEL TREBALL! 

JA PODEM COMENÇAR!

7A SESSIÓ (2N A 19/3/18 ---- 2N C  21/3/18)

CONTINUEM AMB LA NOSTRA MARATÓ DE LECTURA! AVUI HEM D'AC0NSEGUIR LLEGIR DE LA PÀGINA 123 A LA PÀGINA 148 (CAPÍTOLS: 3R D'ESO, MISTER CHE I LA MAQUETA) I PREPARAR LA PREGUNTA NÚMERO 9:

9. EN EL CAPÍTOL TITULAT "MISTER CHE" CREIEU QUE EL BORJA PONCE TÉ UN BON COMPORTAMENT AMB LES NOIES? EXPLICA PERQUÈ. A MÉS, BUSCA AL DICCIONARI (DIEC 2) EL SIGNIFICAT DE LA PARAULA "MISOGÍNIA" I COPIA'L A CONTINUACIÓ.


VACANCES SETMANA SANTA
CONTINUEM AMB LA NOSTRA MARATÓ DE LECTURA! HEU D'AC0NSEGUIR LLEGIR FINS A LA DARRERA PÀGINA DEL LLIBRE I ACABAR DE FER LES SEGÜENTS PREGUNTES:


10. RESUMEIX L’ÚLTIM CAPÍTOL DEL LLIBRE, TITULAT “AVUI”. EXPLICA COM HAN CANVIAT/EVOLUCIONAT ELS MEMBRES DE L’ANTICLUB.

11. FES LA VALORACIÓ DEL QUE T’HA SEMBLAT EL LLIBRE DE LECTURA “L’ANTICLUB”. ARGUMENTA LA RESPOSTA.

12. DESPRÉS DE VEURE ELS CURTS “EL CIRCO DE LAS MARIPOSAS” I “CUERDAS” AMB QUINS PERSONATGES DEL LLIBRE ELS PODRÍEM RELACIONAR O IDENTIFICAR?






·          ATENCIÓ:
HEM DE PORTAR EL TREBALL FET I CORRECTAMENT PRESENTAT DINS D’UN DOSSIER AMB PORTADA I CONTRAPORTADA EL DIMARTS 3 D’ABRIL.













DOSSIER

* Recordeu que cada trimestre haureu de lliurar en la data assenyalada el dossier del trimestre amb tot allò que hem fet a classe o a casa. En aquest bloc us aniré posant l'ordre que heu de seguir a l'hora de fer l'índex.

DOSSIER 2n TRIMESTRE


UNITAT 3


 3. El pessebre més segur  ..............................................................pàg.
 3.1. Lectura i comprensió lectora ..................................................
 3.2. Ortografia: Les vocals àtones .................................................
 3.2.1. Activitats .............................................................................
 3.3. Lèxic: La sinonímia .................................................................
 3.3.1. Activitats .............................................................................
 3.4. Gramàtica: Els pronoms .........................................................
 3.4.1. Activitats .............................................................................
 3.4.2. Món-verb. L’imperfet de subjuntiu .....................................
 3.5. Comunicació. Descrivim una persona.....................................
 3.5.1. Activitats .............................................................................
 3.6. Literatura: Els primers textos .................................................
 3.6.1. Activitats ..............................................................................

UNITAT 4


4. Les tretze de la nit ...................................................................
4.1. Lectura i comprensió lectora ................................................
4.2. Dictat “El jardí de mitjanit”...................................................
4.3. Ortografia: Les consonants finals: p/b, t/d, c/g ....................
4.4. Lèxic: L’antonímia ………………………………….............................
4.4.1. Activitats ……………………………………………………………......…….
4.5. Gramàtica: Els pronoms …………………………………………...........
4.5.1. Activitats ………………………………………………………………….......
4.5.2. Món-verb. El plusquamperfet de subjuntiu ......................
4.6. Literatura. Els trobadors ......................................................

Annexos

1. Qüestionari:  “Els dialectes del català” (vídeo)
2. Cançó: “Salvem els pronoms febles”. Brams
3. Full de correcció de l’examen de la unitat 3 (dictat + pregunta 9)
4. La notícia de la setmana: Carnestoltes












EXAMEN: DIMARTS DE DESEMBRE
S'HA DE LLIURAR TAMBÉ EL DOSSIER AMB TOTES LES PREGUNTES QUE HI HA AL BLOC I ELS RESUMS DEL CAPÍTOL 1 I 2 DEL LLIBRE.



GEMMA LIENAS. CUL DE SAC. 
TREBALL DE LA LECTURA.

Per tal de conèixer bé l'autora i la seva feina podeu visitar els enllaços que us deixo més avall.  Aquí us he copiat la informació de la seva biografia que dóna al seu facebook ella mateixa.
"La meva és, segons com es miri, una vida o diverses vides. Vaig néixer el 1951 a Barcelona. Després de cursar batxillerat, vaig estudiar Humanitats a la Universitat Autònoma de Barcelona. Durant uns deu anys, em vaig dedicar a l'ensenyament de la llengua i la literatura. Després, en una segona vida, em vaig fer editora. I finalment, en la meva tercera vida, sóc escriptora a temps complet. Em sento molt còmoda escrivint per a nens, per a joves i per a persones adultes, ja sigui ficció o no ficció. Sentimentalment, també he tingut diverses vides i uns quants amors; de manera que el meu fill, en David, i la meva filla, la Lara, no són fills del meu company, l'Enric, el personatge central de la meva vida des del 1983. He viscut a Barcelona, a Madrid, a Estrasburg i he viatjat per tot el món. Tantes vides han donat com a resultat tres néts, tres nétes i més de cinquanta llibres publicats."

Gemma Lienas, extret de https://www.facebook.com/gemmalienas

ALTRES PÀGINES RELACIONADES AMB L’AUTORA
http://www.gemmalienas.com/?lang=Ca
https://www.facebook.com/gemmalienas
https://twitter.com/gemmalienas
https://www.youtube.com/user/gemmalienas?feature=mhee 
TENIM 5 SESSIONS PER ANAR LLEGINT EL LLIBRE I RESPONDRE LES PREGUNTES QUE ENS AJUDARAN A PREPARAR L'EXAMEN DE LA LECTURA QUE TENIM DIMARTS 19 DE DESEMBRE.   

COMPRENSIÓ  DE LA LECTURA    CUL DE SAC    DE GEMMA LIENAS MASSOT
Després de llegIr cada capítol, contesta les preguntes següents:
1.       FITXA DEL LLIBRE
·         Autora: 
·         Títol: 
·         Editorial: 
·         Col·lecció: 
·         Lloc i data de l'edició: 
2.       L’AUTORA, GEMMA LIENAS MASSOT
2.1.Enumera en un petit esquema els fets més importants de la seva vida i premis de l’autora. 
3.    LECTURA DE CUL DE SAC
Capítol 1: 285€ / 34.685 pessetes 
1. En Joan es lleva d'hora per anar a…
2. A en Joan no li agrada l'escola del seu fill perquè
3. El lema del Sr. Joan Serrat és
4. El colmado del Joan fa  … tants metres quadrats
5. Les clientes del colmado són:

Capítol 2: 2/4 de 9
1. Qui era el Sr. Pere? Com i quan va morir?
2. Per què la Júlia vol que el Ramon estudiï a l'escola on treballa ella? Què en pensa el Sr. Pere?
3. Qui és el Sr. Manel? Com es comporta amb la Júlia?
4. Està d'acord el Joan amb la manera com la Júlia educa el Ramon? Què fa per canviar les coses?

Capítol 3: 75cc
1. Per què en Ramon no vol deixar l'escola?
2. En Ramon vol una moto de 75cc perquè vol…
3. En Pau i en Ramon compren per a la Berta…
4. A la festa de la Berta, la Puri porta una safata amb…

Capítol 4: 5 gambes de full
1. Què fa en Ramon l'endemà de la festa? A quina hora surt de casa? A quin barri va? A quin bar entra? Per què? Qui hi troba?
2. En Quim fa una proposta al Ramon. De què es tracta?
3. Què li dóna en Quim? Per què? A quina hora es tornaran a veure? Per què?

Capítol 5: Barcelona, 26-4-85
1. La Berta què diu a la Ninon?
2. Per què van canviar d'escola la Ninon?
3. Quin regal no va agradar gens a la Berta?
4. Per què escriu a la Ninon?

Capítol 6: DNI 37.645.688
1. Què pensa en Ramon mentre va cap al passeig del Born a trobar-se amb el Quim i els altres?
2. Escriu -per ordre- les preguntes que li fan al Ramon.
3. On haurà d'actuar? Quant guanyarà?
4. Què passa amb Lolo, Catxes, Quim i Ramon, quan s'acaba el capítol?

Capítol 7: Argentina, 28 baixos 1a.
1. Com és l'escala del pis de la Macarena?
2. Quan en Lolo cau a terra, què fa la Macarena?
3. La noia es diu Macarena perquè era…
4. Amb qui viu la Macarena?
5. La mare de la Macarena creu que…

Capítol 8: El 19
1. El Joan pregunta pel noi. Què li respon la Júlia? A quina hora arriba el Ramon?
2. L'endemà, la Júlia no està per la feina. Fes una llista de totes les coses que fa malament a la feina.
3. Quines són les tres solucions que pensa la Júlia per saber què li passa al Ramon?

Capítol 9: 1/2 kg
1. Quines són les dues causes que, segons el Sr. Joan, fan anar malament el seu matrimoni?

Capítol 10: 3 anys
1. En el somni d'en Ramon, hi surten:
2. A la tarda, quan arriba a l'escola per on passa?
3. On fa els primers clients en Ramon?
4. Què li diu la Berta?

Capítol 11: B-3001-A
1. Com aconsegueix fugir en Catxes? On passa la nit? Com troba en Lolo i en Quim?
2. Quin és el diagnòstic del curandero després de veure Lolo? Per què el traslladen? Qui l'acompanya?

Capítol 12: 60-70-80
1. En Ramon pensa que els diners…
2. A la Macarena li agrada el Ramon perquè…
3. La Macarena pensa que en Ramon s’inventa…
4. Segons el Ramon, ella té els ulls…
5. L'accident d'en Ramon es produeix perquè…

13. Barcelona, 28-4-85
1. A qui escriu la Berta? Per què?
2. Què li explica a la postdata?

4. LÈXIC
4.1 Mira al diccionari el significat de les expressions i frases fetes següents:
Fer passar per l'adreçador
Estirar més el braç que la màniga
Fer la pirula
Tenir un os a l'esquena
Tenir mala peça al teler
Fer cara de pomes agres
Pondre-li totes
Fer el pes
Tenir el cap ple de pardals
Fer la guitza
Acabar en aigua de figues
Tenir el cap a tres quarts de quinze
Tenir el cul pelat
Sortir amb un ciri trencat
Cor què vols, cor què desitges
Posar-se pedres al fetge


5.RESUM DE L'ARGUMENT
5.1.Fes un resum de l’argument del llibre

6. ESTRUCTURA
6.1. Fes un llistat de les xifres que componen els capítols. Comenta el sentit de les xifres que encapçalen cada capítol, explica a què es refereix cada nombre.

6.2. Divideix els capítols en tres blocs (plantejament/nus/desenllaç). Resumeix el contingut de cada una d’aquestes parts de la narració.

7. TEMA
7.1. Quin és el tema principal de la lectura? I quins són els subtemes que també tracta? Almenys digues tres o quatre d’aquests subtemes.

8. PERSONATGES
8.1. Digues quin són els personatges principals, com són i què pensen. I anomena i explica alguns dels personatges secundaris.

9. QÜESTIONS GENERALS
9.1. On transcorre la narració? Quins són els escenaris fonamentals de l’acció?
9.2. Els habitatges o cases són el signe de la família. Llegeix les descripcions de les cases d'en Ramon (capítol 2), de la Berta (capítol 3) i la de la Macarena (capítol 7), compara-les, assenyala les diferències que hi trobis i relaciona-les amb la classe social.
9.3. En quant de temps transcorre l’acció? Quant temps passa des del començament al final del llibre?

9.4. Els personatges de la novel·la utilitzen mots diferents per referir-se a la droga, els diners, la policia i els traficants. Posa alguns exemples de cadascuna.
9.5. Explica el títol “Cul de sac”: Què és un cul de sac? Quin personatge i per què està abocat en un cul de sac?
9.6. Explica com acaba la novel·la per a la Berta.



DOSSIER


* Recordeu que cada trimestre haureu de lliurar en la data assenyalada el dossier del trimestre amb tot allò que hem fet a classe o a casa. En aquest bloc us aniré posant l'ordre que heu de seguir a l'hora de fer l'índex.

DOSSIER 1R TRIMESTRE

ÍNDEX

UNITAT 1


 1. Envoltats d’ éssers Anòmals .......................................................pàg.
 1.1. Lectura i comprensió lectora ..................................................
 1.2. Dictat “La pàl·lida llum de les tenebres”.................................
 1.3. Ortografia: Les regles de puntuació .......................................
 1.3.1. Activitats .............................................................................
 1.4. Lèxic: Les locucions i les frases fetes ......................................
 1.4.1. Activitats .............................................................................
 1.5. Gramàtica: El sintagma nominal ............................................
 1.5.1. Activitats .............................................................................
1.5.2. Món-verb. El present de subjuntiu ......................................
 1.6. Literatura: la poesia visual .....................................................
1.6.1. Activitats ..............................................................................

UNITAT 2


2. La nit ens protegirà ..................................................................
2.1. Lectura i comprensió lectora ................................................
2.2. Dictat “Koknom”....................................................................
2.3. Ortografia: L’accentuació. Els diftongs. L’accent diacrític ....
2.3.1. Activitats ………………………………………………………………….......
2.4. Lèxic: Els manlleus i els barbarismes …………………………………
2.4.1. Activitats ……………………………………………………………......…….
2.5. Gramàtica: El sintagma verbal …………………………………………..
2.5.1. Activitats ………………………………………………………………….......
2.5.2. Món-verb. El perfet de subjuntiu ......................................
2.6. Comunicació. El text narratiu ...............................................
2.7. Literatura: Els temes i els tòpics literaris …………………………..


Annexos

1. La nit que vaig veure en Klaatu per primera vegada
2. Fotocòpia “Exercicis de puntuació”
3. Fotocòpia “Mètrica”
4. Fotocòpia "La fageda d'en Jordà". Activitats





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada