1r ESO CURS 2016-17
1r ESO CURS 2016-17
RECUPERACIÓ
1r ESO SETEMBRE 2017
L’EXAMEN DE RECUPERACIÓ DE SETEMBRE ÉS DE TOTS
ELS CONTINGUTS DEL CURS I S’HA DE PRESENTAR OBLIGATÒRIAMENT UN QUADERN DE
TREBALL QUE FORMA PART DE LA NOTA DE RECUPERACIÓ
QUADERN
DE TREBALL :
Montserrat
Martí : Quadern de llengua catalana PONT 1r d’ESO. Ed. Nadal. ISBN
978847884965
CONTINGUTS
PER AVALUACIONS:
L’examen de recuperació es basarà en els continguts i exercicis treballats a partir del llibre de text de Llengua Catalana de l'editorial Baula.
1r
trimestre (unitat 1-2):
- unitat 1:
Vocabulari, els signes de puntuació, l’abecedari I el dígraf, categories
gramaticals, literatura. Tipologia textual: text descriptiu.
- unitat 2:
Vocabulari, els signes de puntuació, lexemes i morfemes, els sintagmes, narrem
vivències, els gèneres literaris.
2n
trimestre (unitat 3-4):
- unitat 3:
Vocabulari, diftongs I hiats, el sentit propi I el sentit figurat, el nom, la
narrativa popular: rondalles i llegendes. Tipologia textual: text descriptiu.
- unitat 4:
Vocabulari, l’accentuació, la polisèmia, els determinants (I), el conte i la
novel.la.
3r
trimestre (unitat 5-6-7):
- unitat 5:
Vocabulari, l’accent diacrític, la sinonímia I l’antonímia, els determinants
(II). Tipologia textual: text narratiu.
-unitat 6:
Vocabulari, la dièresi I l’apostrofació, l’adjectiu, la narrativa realista i la
narrativa fantàstica I de ciència-ficció.
- unitat 7:
Vocabulari, les vocals àtones, la composició, el verb, la narrativa d’aventures
I policíaca.
NORMES GENERALS PER A LA CONFECCIÓ
I PRESENTACIÓ DELS TREBALLS
Portada :
La portada és el primer full que
es veu del teu dossier. Ha de tenir:
- Un títol destacat en el centre: El títol ha de ser el del tema de la unitat. També hi has de posar el trimestre.
- En el lateral inferior dret han de figurar les següents dades:
Nom
alumne/a:
Curs i
grup:
Assignatura: Català
Nom de la professora: Neus Moliné Canals
Centre
educatiu: IES Ernest Lluch i Martín
Data:
|
Índex:
L’índex és un full que va al
darrera de la portada i conté el nom dels apartats que té el dossier i el número de pàgina on es troben. Per tant, cal numerar les pàgines de
tot el dossier.
DOSSIER 3R TRIMESTRE
UNITAT
5
5. Històries de negra nit ……….................................................... pàg 1 5.1. Lectura i comprensió lectora .............................................. 5.2. Dictat “Contes macabres”................................................... 5.3. Ortografia: L’accent diacrític............................................... 5.3.1. Activitat: Text amb paraules amb accent diacrític............ 5.4. Lèxic: La sinonímia i l’antonímia .......................................... 5.4.1. Activitats…………………. ....................................................... 5.5. Gramàtica: Els determinants (II) .......................................... 5.5.1. Activitats ........................................................................... 5.6. Literatura: Comentari “Feblesa de caràcter” …...…………......
UNITAT 6
6. “La primavera la sang altera” …………………................................ 6.1. Lectura i comprensió lectora …………………………………………..... 6.2. Dictat “Abril” .........................................................................
6.3. Ortografia:
La dièresi i l’apostrofació ...................................
6.3.1. Activitats ............................................................................. 6.4. Lèxic: La derivació ..................................................................
6.4.1. Activitats
.............................................................................
6.5. Gramàtica:
L’adjectiu
............................................................
6.5.1. Activitats ............................................................................. 6.6. Literatura:La narrativa realista, fantàstica i de ciència ficció.. 6.6.1. Activitats .............................................................................. UNITAT 7 7. “Roda el món i torna al Born” .………………............................... 7.1. Lectura i comprensió lectora ………………………………………….... 7.2. Dictat “La volta al món en vuitanta dies” .............................
7.3. Ortografia:
Les vocals àtones ...............................................
7.3.1. Activitats ............................................................................. 7.4. Lèxic: La composició ...............................................................
7.4.1. Activitats
..............................................................................
7.5. Gramàtica:
El verb
..................................................................
7.5.1. Activitats .............................................................................. 7.6. Literatura: La narrativa d’aventures i policíaca ....................... 7.6.1. Activitats ..............................................................................
Annexos
1. Full de seguiment de dictats 2. Fotocòpia “Accent diacrític”. Dona i dóna? 3. Cançó “Bicicletes” ( Blaumut)
4.
Llista títols “Literatura i cinema”. Concurs literari Sant Jordi 2017
5.
Curtmetratges. Títol i tema.
6. Cançó “Pantalons curts i els genolls pelats”
(Els Pets)
7.-Poema trencaclosques (La vaca cega de J. Maragall)
|
CORRECCIÓ UNITAT
7.
LECTURA I COMPRENSIÓ LECTORA pàg. 215
1. a. Phileas Fogg i Passepartout.
b. La volta al
món.
c. Vuitanta dies.
2. a. camises de llana, b. mitjons, f. manta de viatge i g. impermeable
3. 1. Dos quarts menys cinc de vuit à f. Phileas Fogg abandona el Reform Club.
2. A les vuit
menys deu à c.
Phileas Fogg obre la porta de casa seva.
3. A les vuit à a. Passepartout ha preparat la bossa.
4. A un quart i
cinc de nou à e. El
cabriolé s’atura davant la reixa de l’estació.
5. A les vuit i
quaranta minuts à d.
Phileas Fogg i Passepartout s’asseuen al tren.
6. A tres quarts
de nou à b. El
tren es posa en marxa.
4. e. Londres
Els llocs que
ajuden a saber-ho són el Reform Club, Saville Row i l’estació de Charing Cross.
5. a. Un narrador, perquè està explicada en tercera persona.
b. La història és
narrada en passat, ja que és el temps al qual pertanyen els verbs emprats al
text.
6. b. estupor
«[...]
Passepartout presentava llavors tots els símptomes de la sorpresa, gairebé de
l’estupor.»
15.
Entra a YouTube i cerca “La volta al món en 80 dies” (tràiler 2012). Després de
mirar el vídeo, respon les preguntes següents.
a. On i
quan comença el viatge?
Comença a Londres l’any 1872.
b. Quin
és el motiu?
Una aposta.
c. Què
en pensen els seus amics i Passepartout?
Que està boig.
d. Qui
el persegueix? De què se l’acusa?
El persegueix un inspector anglès i se l’acusa
d’haver robat el banc d’Anglaterra.
e. A
qui coneixen a l’Índia? Per què va amb ells?
Coneixen una noia jove; va amb ells perquè
decideixen salvar-la.
f. Quins
mitjans de transport hi apareixen?
Elefant, globus, tramvia i vaixell.
g. Per
quins continents passen?
Europa, Àfrica, Àsia, Amèrica
ORTOGRAFIA.
EXERCICIS 1,2, 3. PÀG. 219
1.
herbicida à herba
teulada à teula abraçada
à braç
quarantena à quaranta tauler
à taula
finestró à finestra trencadissa à trenca
ferreteria à ferro semblança
à sembla
pedrera à pedra sabater
à sabata
2.
• El seu amo li va pintar la gàbia.
• Una sola
de sabata.
• Durant molts
anys es va creure que la Terra era
rodona.
• La torre
de l’homenatge.
• Una ampolla
de colònia.
• Aquell pot de melmelada.
• La caixera
del supermercat.
3. marxareu entendriran
espatllarem estafava
descarreguéssim clavaria
bufaríem fregaries
pansint tallada
aixafar gatejar
OBJECTIU I DATA DE LLIURAMENT
Creació d’un curtmetratge d’uns 6 o 7 minuts
en grup.
Data de lliurament: Divendres 28 d'abril. S'ha d'enviar a: neusmoline@iernestlluch.cat
PRIMERA SESSIÓ (DIJOUS 4 D'ABRIL)
1.- Organització en grups heterogenis de 4-5
alumnes.
2.- Cada equip dedicarà aquesta sessió a
pensar una idea sobre el curt que vol realitzar. Haurà de decidir quina
història –inventada, inspirada en un fet real, fantàstic o bé adaptant una obra
literària- vol explicar.
3.- Visualització d’alguns curts: PIPER, ALIKE, EL VENDEDOR DE HUMO,...
ACTIVITATS
TÍTOL DEL CURTMETRATGE
|
|
AUTORIA
|
|
GÈNERE CINEMATOGRÀFIC
|
|
TEMA QUE TRACTA
|
|
ARGUMENT
|
|
PERSONATGES
|
|
VALORACIÓ DE LES SENSACIONS PERSONALS
|
1.- Cada equip
portarà ja pensada la idea sobre la seva història i a través de quin gènere
cinematogràfic la realitzarà.
TEMA
|
|
MISSATGE
|
|
DESTINATARI
|
|
GÈNERE
|
GÈNERES
NARRATIUS
|
|
AVENTURA
|
Treballa fets de
ficció i intervenen personatges que destaquen per la seva heroïcitat, que
s’enfronten a éssers malignes, fenòmens naturals, situacions difícils.
Predominen les escenes d’acció.
|
DRAMA
|
Presenta
històries protagonitzades per personatges que experimenten situacions i
emocions complicades.
|
COMÈDIA
|
Mostra històries
còmiques relacionades amb situacions i accions quotidianes de la vida que
s’exageren i es ridiculitzen amb la intenció de fer riure.
|
CIÈNCIA-FICCIÓ
|
Narra
esdeveniments que poc o res tenen a veure amb la vida real, es caracteritzen
per una imaginació il·limitada, centrant-se en temàtiques futuristes i
fantàstiques.
|
TERROR
|
Narra històries
impactants protagonitzades per éssers malignes que espanten i cometen tot
tipus d’actes terrorífics amb la intenció de despertar en l’espectador
sensacions de repugnància i de por. El ritme el marca permanentment el factor
sorpresa.
|
2.- Cada equip
haurà de començar a definir el guió del curt i distribuir-se els rols: qui
actuarà, qui gravarà, qui editarà, etc. Tots els integrants del grup han de tenir algun paper en el curt.
IDEA CENTRAL
|
Expressada molt
breument i amb el màxim de claredat
|
SINOPSI ARGUMENTAL
|
Concreta la
descripció i el tractament de les diferents seqüències deixant constància de
l’aparició dels personatges i del lloc i el temps en què se succeeixen els fets.
|
·
Recursos literaris que haureu de
tenir en compte:
Explica una historia estructurada amb un
inici, un desenvolupament i un desenllaç, amb la possibilitat de modificar
l’ordre cronològic amb anticipacions, salts temporals, etc.
|
Tracta una o diverses temàtiques
relacionades entre si.
|
Intervenció d’un o diversos personatges
que protagonitzen la historia (principals i secundaris).
|
Fer transcórrer l’acció en un o diversos
espais i temps determinats.
|
Condicionar l’organització dels
continguts (accions, espais, temps, escenografia, intervenció dels
personatges, …) a l’argument, per crear una atmosfera i una sensació
determinada per buscar l’atenció i la complicitat de l’espectador.
|
TERCERA SESSIÓ
1.- Visionarem tots els curts.
Comencem la lectura d' En Yu i en Kei tornen al Japó de l'autor Ko Tazawa
En Yu i en Kei, dos nois japonesos que han viscut dos anys i mig a Barcelona, han de tornar al Japó. Quan van arribar a Barcelona tenien 6 i 3 anys respectivament, però es van integrar plenament a la vida barcelonina. Ara hauran de tornar a aprendre a conviure en una cultura que desconeixien, però descobriran que els maldecaps de l'escola i les alegries i els embolics no són tan diferents encara que estiguin a l'altra punta del món.
Cada setmana tindrem un dia assignat per fer la lectura en veu alta a classe. Porteu el llibre a classe els següents dies:
- 1. Anàlisi d’un text narratiu literari (fotocòpia donada a classe)
- 1r D: dilluns 30 de gener, 6, 13, 20 de febrer i
6, 13 i 20 de març. Heu d’entregar el dossier de les activitats el dia 22 de març.
- 1r X i 1r E: divendres 3, 10, 17, 23 de febrer i el 10 i 17 de març.
- 1r A, 1r B , 1r C: divendres 3, 10, 17, 24 de febrer i 10 i 17 de març. Heu d'entregar el dossier de les activitats el dia 24 de març
- 1r A, 1r B , 1r C: divendres 3, 10, 17, 24 de febrer i 10 i 17 de març. Heu d'entregar el dossier de les activitats el dia 24 de març
ACTIVITATS
AL VOLTANT DE LA LECTURA:
Totes les activitats al voltant de la lectura les haureu
d'anar guardant en un portafolis que haureu de lliurar el dia indicat.
- 1. Anàlisi d’un text narratiu literari (fotocòpia donada a classe)
- 2. Imprimiu o dibuixeu un mapa de Japó. Anoteu les
ciutats que surten en el llibre.
- 3. Anoteu les principals diferències culturals i
lingüístiques (que surten al llibre) entre Japó i Catalunya (fotocòpia donada a
classe)
- 4. Feu el retrat físic i psicològic de tots els
personatges que surten al llibre.
- 5. Valoració del llibre i lliurament del treball.
FRASES FETES
*Treball per parelles
* Enviar powerpoint (a la primera diapositiva heu de posar una imatge que representi una frase feta, a la segona diapositiva heu de posar el significat i el vostre nom i cognoms, també el curs al qual pertanyeu). L'heu d'enviar a: neusmoline@iernestlluch.cat
* Data límit: dijous 19 de gener
EMBARBUSSAMENTS
1. "Una gallina xica, pica, camatorta i ballarica va tenir sis polls xics, pics, camatorts i ballarics."
2. Setze jutges en un jutjat mengen fetge d'un penjat, si el penjat es despenja menjarà setze fetges dels setze jutges que l'han jutjat.
3. En Pinxo li va dir a en Panxo: vols que et punxi amb un punxó? I en Panxo li va dir a en Pinxo: punxa'm, però a la panxa no.
4. En cap cap cap el que cap en aquest cap.
5. Tinc una son, una gana i una set, que no dormo, ni menjo, ni bec; si dormia, menjava i bevia, la son, la gana i la set em passarien, però com que no menjo, ni dormo, ni bec, no em passa ni la gana, ni la son, ni la set.
3. En Pinxo li va dir a en Panxo: vols que et punxi amb un punxó? I en Panxo li va dir a en Pinxo: punxa'm, però a la panxa no.
4. En cap cap cap el que cap en aquest cap.
5. Tinc una son, una gana i una set, que no dormo, ni menjo, ni bec; si dormia, menjava i bevia, la son, la gana i la set em passarien, però com que no menjo, ni dormo, ni bec, no em passa ni la gana, ni la son, ni la set.
Comencem la lectura d' Enigma a Internet de Pere Casals.

Descobreix els enigmes d'Internet amb les aventures d'en Bill, la Clara, la Hilka, en Yoshio, en Liu i en Gautam. En aquest llibre, la Marilyn -la tia d'en Bill, que és periodista- rep uns anònims per Internet. Els cibernois correran greus perills a San Diego i també a l'altra banda de la frontera,...
Cada setmana tindrem un dia assignat per fer la lectura en veu alta a classe i després haureu de contestar unes preguntes de comprensió lectora que anirem penjant en aquest bloc. Aquestes preguntes us serviran per poder preparar l'examen que farem i s'han de presentar dins d'un dossier que porti per títol "Enigma a Internet". El primer full d'aquest dossier ha de ser la fotocòpia d'"Anàlisi d'un text literari" i després s'han de posar totes les preguntes.
Dies assignats:
- Divendres: 1A, 1B, 1C, 1X, 1E
- Dilluns: 1D
11.- Per quina raó es troba la Clara a San Diego?
12.- Descriu el personatge que es fa dir Cascavell.
13.- Digues el significat de "llengua viperina" que apareix a la p. 25.
14.- Explica les raons per les quals decideixen crear el club dels "cibernois".
Cap. 5, 6 i 7 ( pàgs. 31-48)
15.- On està passant el dia la tia Marilyn? Què fan en Bill i la Clara mentrestant?
16.- Què porta en Cascavell a la seva furgoneta? Per què?
17.- Digues què vol dir "Eudora".
18.- Com es diu la contrasenya d'accés en anglès?
19.- Explica com en Bill i la Clara arriben a saber la contrasenya de la tia Marilyn?
TREBALL "LA PARAULA MALEÏDA"
Dies assignats:
- Divendres: 1A, 1B, 1C, 1X, 1E
- Dilluns: 1D
* Preguntes a partir de la lectura del llibre:
Cap. 1 i 2 (pàgs. 9-20) (Divendres 4/11 i dilluns 7/11)
1.- Busca el significat de les següents paraules al diccionari: vorera, escletxa, empal·lidir, esbrinar i reportatge.
2.- Per què en Bill passa les vacances d’estiu amb la tia Marilyn?
3.- On viu la tia Marilyn (ciutat i país)?
4.- On viu la resta de l’any en Bill i amb qui?
5.- A què es dedica la tia Marilyn?
6.- Quin problema té la tia d’en Bill?
7.- Què són els narcodòlars? I el narcotràfic?
8.- Què celebraven a prop de la platja en Bill i els seus amics? Escriu el nom i l’origen d’aquests amics.
9.- Quin secret li explica en Bill a la Clara?
10.- On viu la Clara i quin ofici té el seu pare?
Cap. 3 i 4 ( pàgs. 21-30)
11.- Per quina raó es troba la Clara a San Diego?
12.- Descriu el personatge que es fa dir Cascavell.
13.- Digues el significat de "llengua viperina" que apareix a la p. 25.
14.- Explica les raons per les quals decideixen crear el club dels "cibernois".
Cap. 5, 6 i 7 ( pàgs. 31-48)
15.- On està passant el dia la tia Marilyn? Què fan en Bill i la Clara mentrestant?
16.- Què porta en Cascavell a la seva furgoneta? Per què?
17.- Digues què vol dir "Eudora".
18.- Com es diu la contrasenya d'accés en anglès?
19.- Explica com en Bill i la Clara arriben a saber la contrasenya de la tia Marilyn?
20.- Busca aquestes paraules al diccionari: anònim, escurçó, palmellada, ferotge.
21.- Per què diu en Yoshio “hem de ser com els cavallers de la Taula Rodona”? Qui eren aquests cavallers?
22.- De què s’encarrega el Yoshio?
23.- De què s’encarreguen el Bill i la Clara?
24.- A qui ataquen els gossos?
25.- Qui i com aconsegueix despistar els gossos?
26.- Què fa el Bill per protegir la casa?
27.- Què decideixen finalment els cibernois dintre de la casa?
Cap. 8, 9 (pàgs. 49-62)
28.- Busca aquestes paraules al diccionari: espiell, socarrim, murri, frontera, lívida, verificar.
29.- Què és el premi Pulitzer?
30.- Qui és l’home amb barret que també arriba a la casa?
31.- Quin és el missatge del segon mail procedent del bar Las Rumbitas Fritas?
32.- Per què és important Internet ara que la Clara vola des dels EUA fins a Barcelona?
33.- Què ha d’esbrinar en concret el pare de la Clara i per què ha de guardar el secret de la investigació?
34.- Què opina del cas el contacte americà del pare de la Clara després d’examinar l’anònim?
Cap. 10- 11 (pàgs. 63-81)
35.- Des de quina ciutat (i país) han enviat l’anònim a la tia Marilyn segons ha pogut esbrinar el pare de la Clara?
36.- Què suggereix el pare de la Clara que caldria fer ara?
37.- Què són Las Rumbitas Fritas?
38.- Què vol dir que Las Rumbitas Fritas sigui un bar tapadora?
39.- Qui els segueix amb la seva furgoneta de vidres fumats?
40.- Qui dels cibernois entrarà a Las Rumbitas Fritas?
Cap. 11-12-13 (pàgs. 83-93)
41.- Busca aquestes paraules al diccionari: alçar, especejar, trossejar, grillons.
42.- De quina manera, o actitud, entren el Yoshio, la Hilka i el Bill al bar?
43.- Què vol dir que en Cascavell es movia dins l’edifici com si fos a cal sogre?
44.- Per què és important el mail que el Bill li envia a la Clara des de Las Rumbitas Fritas ?
45.- En un principi, quin és el pla d’en Cascavell?
46.- Què li passa a la Hilka?
47.- On són el Yoshio i el Bill mentrestant?
Cap. 14-final (pàgs. 93-125)
48.- Bill diu que vol ser periodista com la seva tia o com en Mark Twain. Busca informació sobre aquest darrer.
49.- Qui reconeixen en la pàgina de l'FBI?
50.- Després de resoldre el cas, quins plans tenen els cibernois? Què fa en Cascavell?
Cap. 14-final (pàgs. 93-125)
48.- Bill diu que vol ser periodista com la seva tia o com en Mark Twain. Busca informació sobre aquest darrer.
49.- Qui reconeixen en la pàgina de l'FBI?
50.- Després de resoldre el cas, quins plans tenen els cibernois? Què fa en Cascavell?
TREBALL "LA PARAULA MALEÏDA"
Per saber-ne més de Sherlock Holmes,
Sherlock Holmes és un personatge
de ficció, protagonista d'una sèrie de quatre novel·les i 56 relats de
ficció publicats la major part a The Strand Magazine. Va ser creat
el 1887 per Arthur Conan Doyle. Sherlock Holmes és el prototip
d'investigador cerebral per excel·lència i va influir en gran mesura en la
ficció detectivesca posterior a la seva aparició. Encara que podem considerar C.
August Dupin, creat per Edgar Allan Poe, com un personatge predecessor
molt similar, la genialitat excèntrica d'aquest no va arribar a l'enorme
popularitat que adquiriria anys després Sherlock Holmes a tot el món.
QUI ÉS QUI?