a l'institut Ernest LLuch i Martín de Cunit

1r eso


1r ESO  CURS 2016-17

RECUPERACIÓ 1r ESO SETEMBRE 2017

L’EXAMEN DE RECUPERACIÓ DE SETEMBRE ÉS DE TOTS ELS CONTINGUTS DEL CURS I S’HA DE PRESENTAR OBLIGATÒRIAMENT UN QUADERN DE TREBALL QUE FORMA PART DE LA NOTA DE RECUPERACIÓ

QUADERN DE TREBALL :

Montserrat Martí : Quadern de llengua catalana PONT 1r d’ESO. Ed. Nadal. ISBN 978847884965

CONTINGUTS PER AVALUACIONS:

L’examen de recuperació es basarà en els continguts i exercicis treballats a partir del llibre de text de Llengua Catalana de l'editorial Baula.

1r trimestre (unitat 1-2):
- unitat 1: Vocabulari, els signes de puntuació, l’abecedari I el dígraf, categories gramaticals, literatura. Tipologia textual: text descriptiu.
- unitat 2: Vocabulari, els signes de puntuació, lexemes i morfemes, els sintagmes, narrem vivències, els gèneres literaris.


2n trimestre (unitat 3-4):

- unitat 3: Vocabulari, diftongs I hiats, el sentit propi I el sentit figurat, el nom, la narrativa popular: rondalles i llegendes. Tipologia textual: text descriptiu.
- unitat 4: Vocabulari, l’accentuació, la polisèmia, els determinants (I), el conte i la novel.la.

3r trimestre (unitat 5-6-7):

- unitat 5: Vocabulari, l’accent diacrític, la sinonímia I l’antonímia, els determinants (II). Tipologia textual: text narratiu.
-unitat 6: Vocabulari, la dièresi I l’apostrofació, l’adjectiu, la narrativa realista i la narrativa fantàstica I de ciència-ficció.

- unitat 7: Vocabulari, les vocals àtones, la composició, el verb, la narrativa d’aventures I policíaca.




NORMES GENERALS PER A LA CONFECCIÓ

I PRESENTACIÓ DELS TREBALLS

Portada :
La portada és el primer full que es veu del teu dossier. Ha de tenir:
  • Un títol destacat en el centre: El títol ha de ser el del tema de la unitat. També hi has de posar el trimestre.
  • En el lateral inferior dret han de figurar les següents dades:

Nom alumne/a
Curs i grup
Assignatura: Català
Nom de la professora: Neus Moliné Canals
Centre educatiu: IES Ernest Lluch i Martín
Data:

Índex:
L’índex és un full que va al darrera de la portada i conté el nom dels apartats que té el dossier i el número de pàgina on es troben. Per tant, cal numerar les pàgines de tot el dossier. 





DOSSIER 3R TRIMESTRE

UNITAT 5

5. Històries de negra nit ……….................................................... pàg 1
5.1. Lectura i comprensió lectora ..............................................
5.2. Dictat “Contes macabres”...................................................
5.3. Ortografia: L’accent diacrític...............................................
5.3.1. Activitat: Text amb paraules amb accent diacrític............
5.4. Lèxic: La sinonímia i l’antonímia ..........................................
5.4.1. Activitats…………………. .......................................................
5.5. Gramàtica: Els determinants (II) ..........................................
5.5.1. Activitats ...........................................................................
5.6. Literatura: Comentari “Feblesa de caràcter” …...…………......


UNITAT 6

6. “La primavera la sang altera” …………………................................
6.1. Lectura i comprensió lectora ………………………………………….....

6.2. Dictat “Abril” .........................................................................
      6.3. Ortografia: La dièresi i l’apostrofació  ...................................
6.3.1. Activitats .............................................................................
6.4. Lèxic: La derivació ..................................................................
      6.4.1. Activitats .............................................................................
      6.5. Gramàtica: L’adjectiu  ............................................................
6.5.1. Activitats .............................................................................
6.6. Literatura:La narrativa realista, fantàstica i de ciència ficció..

6.6.1. Activitats ..............................................................................

UNITAT 7

7. “Roda el món i torna al Born” .………………...............................
7.1. Lectura i comprensió lectora …………………………………………....

7.2. Dictat “La volta al món en vuitanta dies” .............................
      7.3. Ortografia: Les vocals àtones  ...............................................
7.3.1. Activitats .............................................................................
7.4. Lèxic: La composició ...............................................................
      7.4.1. Activitats ..............................................................................
      7.5. Gramàtica: El verb  ..................................................................
7.5.1. Activitats ..............................................................................
7.6. Literatura: La narrativa d’aventures i policíaca .......................

7.6.1. Activitats ..............................................................................


Annexos

1. Full de seguiment de dictats
2. Fotocòpia “Accent diacrític”. Dona i dóna?
3. Cançó “Bicicletes” ( Blaumut)
      4. Llista títols “Literatura i cinema”. Concurs literari Sant Jordi 2017
      5. Curtmetratges. Títol i tema.
      6. Cançó “Pantalons curts i els genolls pelats” (Els Pets)
      7.-Poema trencaclosques (La vaca cega de J. Maragall)




CORRECCIÓ UNITAT 7. 
LECTURA I COMPRENSIÓ LECTORA pàg. 215

1. a. Phileas Fogg i Passepartout.
b. La volta al món.
c. Vuitanta dies.

2. a. camises de llana, b. mitjons, f. manta de viatge i g. impermeable

3. 1. Dos quarts menys cinc de vuit à f. Phileas Fogg abandona el Reform Club.
2. A les vuit menys deu à c. Phileas Fogg obre la porta de casa seva.
3. A les vuit à a. Passepartout ha preparat la bossa.
4. A un quart i cinc de nou à e. El cabriolé s’atura davant la reixa de l’estació.
5. A les vuit i quaranta minuts à d. Phileas Fogg i Passepartout s’asseuen al tren.
6. A tres quarts de nou à b. El tren es posa en marxa.

4. e. Londres
Els llocs que ajuden a saber-ho són el Reform Club, Saville Row i l’estació de Charing Cross.

5. a. Un narrador, perquè està explicada en tercera persona.
b. La història és narrada en passat, ja que és el temps al qual pertanyen els verbs emprats al text.

6. b. estupor
«[...] Passepartout presentava llavors tots els símptomes de la sorpresa, gairebé de l’estupor.»




15. Entra a YouTube i cerca “La volta al món en 80 dies” (tràiler 2012). Després de mirar el vídeo, respon les preguntes següents.
a. On i quan comença el viatge?
Comença a Londres l’any 1872.
b. Quin és el motiu?
Una aposta.
c. Què en pensen els seus amics i Passepartout?
Que està boig.
d. Qui el persegueix? De què se l’acusa?
El persegueix un inspector anglès i se l’acusa d’haver robat el banc d’Anglaterra.
e. A qui coneixen a l’Índia? Per què va amb ells?
Coneixen una noia jove; va amb ells perquè decideixen salvar-la.
f. Quins mitjans de transport hi apareixen?
Elefant, globus, tramvia i vaixell.
g. Per quins continents passen?

Europa, Àfrica, Àsia, Amèrica



ORTOGRAFIA. EXERCICIS 1,2, 3. PÀG. 219


1.                                               
herbicida à herba
teulada à teula                                   abraçada à braç
quarantena à quaranta                     tauler à taula
finestró à finestra                              trencadissa à trenca
ferreteria à ferro                                semblança à sembla
pedrera à pedra                                 sabater à sabata

2. 
El seu amo li va pintar la gàbia.
Una sola de sabata.
Durant molts anys es va creure que la Terra era rodona.
La torre de l’homenatge.
Una ampolla de colònia.
Aquell pot de melmelada.
La caixera del supermercat.

3. marxareu                             entendriran
espatllarem                             estafava
descarreguéssim                    clavaria
bufaríem                                 fregaries
pansint                                    tallada
aixafar                                      gatejar





TREBALL GRUP 1X. FEM UN CURT


OBJECTIU I DATA DE LLIURAMENT

Creació d’un curtmetratge d’uns 6 o 7 minuts en grup. 
Data de lliurament: Divendres 28 d'abril. S'ha d'enviar a: neusmoline@iernestlluch.cat

PRIMERA SESSIÓ (DIJOUS 4 D'ABRIL)

1.- Organització en grups heterogenis de 4-5 alumnes.
2.- Cada equip dedicarà aquesta sessió a pensar una idea sobre el curt que vol realitzar. Haurà de decidir quina història –inventada, inspirada en un fet real, fantàstic o bé adaptant una obra literària- vol explicar.
3.- Visualització d’alguns curts: PIPER, ALIKE, EL VENDEDOR DE HUMO,...

ACTIVITATS

TÍTOL DEL CURTMETRATGE

AUTORIA

GÈNERE CINEMATOGRÀFIC

TEMA QUE TRACTA


ARGUMENT




PERSONATGES




VALORACIÓ DE LES SENSACIONS PERSONALS






 SEGONA SESSIÓ (DIJOUS 6 D'ABRIL)

1.- Cada equip portarà ja pensada la idea sobre la seva història i a través de quin gènere cinematogràfic la realitzarà.

TEMA


MISSATGE


DESTINATARI


GÈNERE



GÈNERES NARRATIUS
AVENTURA
Treballa fets de ficció i intervenen personatges que destaquen per la seva heroïcitat, que s’enfronten a éssers malignes, fenòmens naturals, situacions difícils. Predominen les escenes d’acció.
DRAMA
Presenta històries protagonitzades per personatges que experimenten situacions i emocions complicades.
COMÈDIA
Mostra històries còmiques relacionades amb situacions i accions quotidianes de la vida que s’exageren i es ridiculitzen amb la intenció de fer riure.
CIÈNCIA-FICCIÓ
Narra esdeveniments que poc o res tenen a veure amb la vida real, es caracteritzen per una imaginació il·limitada, centrant-se en temàtiques futuristes i fantàstiques.
TERROR
Narra històries impactants protagonitzades per éssers malignes que espanten i cometen tot tipus d’actes terrorífics amb la intenció de despertar en l’espectador sensacions de repugnància i de por. El ritme el marca permanentment el factor sorpresa.

2.- Cada equip haurà de començar a definir el guió del curt i distribuir-se els rols: qui actuarà, qui gravarà, qui editarà, etc. Tots els integrants del grup han de tenir algun paper en el curt.

IDEA CENTRAL
Expressada molt breument i amb el màxim de claredat
SINOPSI ARGUMENTAL
Concreta la descripció i el tractament de les diferents seqüències deixant constància de l’aparició dels personatges i del lloc i el temps en què se succeeixen els fets.

·             Recursos literaris que haureu de tenir en compte:

Explica una historia estructurada amb un inici, un desenvolupament i un desenllaç, amb la possibilitat de modificar l’ordre cronològic amb anticipacions, salts temporals, etc.

Tracta una o diverses temàtiques relacionades entre si.

Intervenció d’un o diversos personatges que protagonitzen la historia (principals i secundaris).

Fer transcórrer l’acció en un o diversos espais i temps determinats.

Condicionar l’organització dels continguts (accions, espais, temps, escenografia, intervenció dels personatges, …) a l’argument, per crear una atmosfera i una sensació determinada per buscar l’atenció i la complicitat de l’espectador.
   
TERCERA SESSIÓ
1.- Visionarem tots els curts.











Comencem la lectura d' En Yu i en Kei tornen al Japó de l'autor Ko Tazawa



En Yu i en Kei, dos nois japonesos que han viscut dos anys i mig a Barcelona, han de tornar al Japó. Quan van arribar a Barcelona tenien 6 i 3 anys respectivament, però es van integrar plenament a la vida barcelonina. Ara hauran de tornar a aprendre a conviure en una cultura que desconeixien, però descobriran que els maldecaps de l'escola i les alegries i els embolics no són tan diferents encara que estiguin a l'altra punta del món. 





Cada setmana tindrem un dia assignat per fer la lectura en veu alta a classe.  Porteu el llibre a classe els següents dies:


-  1r D: dilluns 30 de gener, 6, 13, 20 de febrer i 6, 13 i 20 de març. Heu d’entregar el dossier de les activitats el dia 22 de  març.
- 1r X i 1r E:  divendres 3, 10, 17, 23  de febrer i el 10 i 17 de març. 

- 1r A, 1r B , 1r C:  divendres 3, 10, 17, 24 de febrer i 10 i 17 de març.  Heu d'entregar el dossier de les activitats el dia 24 de març

ACTIVITATS AL VOLTANT DE LA LECTURA:

Totes les activitats al voltant de la lectura les haureu d'anar guardant en un portafolis que haureu de lliurar el dia indicat.

- 1. Anàlisi d’un text narratiu literari (fotocòpia donada a classe)
- 2. Imprimiu o dibuixeu un mapa de Japó. Anoteu les ciutats que surten en el llibre. 
- 3. Anoteu les principals diferències culturals i lingüístiques (que surten al llibre) entre Japó i Catalunya (fotocòpia donada a classe)
- 4. Feu el retrat físic i psicològic de tots els personatges que surten al llibre.
- 5. Valoració del llibre i lliurament del treball.






FRASES FETES



*Treball per parelles
* Enviar powerpoint (a la primera diapositiva heu de posar una imatge que representi una frase feta, a la segona diapositiva heu de posar el significat i el vostre nom i cognoms, també el curs al qual pertanyeu). L'heu d'enviar a: neusmoline@iernestlluch.cat 
* Data límit: dijous 19 de gener



















































EMBARBUSSAMENTS


1. "Una gallina xica, pica, camatorta i ballarica va tenir sis polls xics, pics, camatorts i ballarics."

2. Setze jutges en un jutjat mengen fetge d'un penjat, si el penjat es despenja menjarà setze fetges dels setze jutges que l'han jutjat.

3. En Pinxo li va dir a en Panxo: vols que et punxi amb un punxó? I en Panxo li va dir a en Pinxo: punxa'm, però a la panxa no. 

4. En cap cap cap el que cap en aquest cap.

5. Tinc una son, una gana i una set, que no dormo, ni menjo, ni bec; si dormia, menjava i bevia, la son, la gana i la set em passarien, però com que no menjo, ni dormo, ni bec, no em passa ni la gana, ni la son, ni la set. 

Comencem la lectura d' Enigma a Internet de Pere Casals. 


Descobreix els enigmes d'Internet amb les aventures d'en Bill, la Clara, la Hilka, en Yoshio, en Liu i en Gautam. En aquest llibre, la Marilyn -la tia d'en Bill, que és periodista- rep uns anònims per Internet. Els cibernois correran greus perills a San Diego i també a l'altra banda de la frontera,...




Cada setmana tindrem un dia assignat per fer la lectura en veu alta a classe i després haureu de contestar unes preguntes de comprensió lectora que anirem penjant en aquest bloc. Aquestes preguntes us serviran per poder preparar l'examen que farem i s'han de presentar dins d'un dossier que porti per títol "Enigma a Internet".  El primer full d'aquest dossier ha de ser la fotocòpia d'"Anàlisi d'un text literari" i després s'han de posar totes les preguntes.

Dies assignats:
- Divendres: 1A, 1B, 1C, 1X, 1E
- Dilluns: 1D


* Preguntes a partir de la lectura del llibre:

Cap. 1 i 2 (pàgs. 9-20) (Divendres 4/11 i dilluns 7/11)
1.- Busca el significat de les següents paraules al diccionari: vorera, escletxa, empal·lidir, esbrinar i reportatge.
2.- Per què en Bill passa les vacances d’estiu amb la tia Marilyn?
3.- On viu la tia Marilyn (ciutat i país)?
4.- On viu la resta de l’any en Bill i amb qui?
5.- A què es dedica la tia Marilyn?
6.- Quin problema té la tia d’en Bill?
7.- Què són els narcodòlars? I el narcotràfic?
8.- Què celebraven a prop de la platja en Bill i els seus amics? Escriu el nom i l’origen d’aquests amics.
9.- Quin secret li explica en Bill a la Clara?
10.- On viu la Clara i quin ofici té el seu pare?


Cap. 3 i 4 ( pàgs. 21-30) 

11.- Per quina raó es troba la Clara a San Diego?
12.- Descriu el personatge que es fa dir Cascavell.
13.- Digues el significat de "llengua viperina" que apareix a la p. 25.
14.- Explica les raons per les quals decideixen crear el club dels "cibernois".

Cap. 5, 6 i 7 ( pàgs. 31-48) 

15.- On està passant el dia la tia Marilyn? Què fan en Bill i la Clara mentrestant?
16.- Què porta en Cascavell a la seva furgoneta? Per què?
17.- Digues què vol dir "Eudora".
18.- Com es diu la contrasenya d'accés en anglès?
19.- Explica com en Bill i la Clara arriben a saber la contrasenya de la tia Marilyn?
20.-  Busca aquestes paraules al diccionari: anònim, escurçó, palmellada, ferotge.
21.- Per què diu en Yoshio “hem de ser com els cavallers de la Taula Rodona”? Qui eren aquests cavallers?
22.- De què s’encarrega el Yoshio?
23.- De què s’encarreguen el Bill i la Clara?
24.- A qui ataquen els gossos?
25.- Qui i com aconsegueix despistar els gossos?
26.- Què fa el Bill per protegir la casa?
27.- Què decideixen finalment els cibernois dintre de la casa?


Cap. 8, 9 (pàgs. 49-62)
28.-  Busca aquestes paraules al diccionari: espiell, socarrim, murri, frontera, lívida, verificar.
29.- Què és el premi Pulitzer?
30.- Qui és l’home amb barret que també arriba a la casa?
31.- Quin és el missatge del segon mail procedent del bar Las Rumbitas Fritas?
32.- Per què és important Internet ara que la Clara vola des dels EUA fins a Barcelona?
33.- Què ha d’esbrinar en concret el pare de la Clara i per què ha de guardar el secret de la investigació?
34.- Què opina del cas el contacte americà del pare de la Clara després d’examinar l’anònim?


Cap. 10- 11 (pàgs. 63-81)
35.- Des de quina ciutat (i país) han enviat l’anònim a la tia Marilyn segons ha pogut esbrinar el pare de la Clara?
36.- Què suggereix el pare de la Clara que caldria fer ara?
37.- Què són Las Rumbitas Fritas?
38.- Què vol dir que Las Rumbitas Fritas sigui un bar tapadora?
39.- Qui els segueix amb la seva furgoneta de vidres fumats?
40.- Qui dels cibernois entrarà a Las Rumbitas Fritas?


Cap. 11-12-13 (pàgs. 83-93)
41.- Busca aquestes paraules al diccionari: alçar, especejar, trossejar, grillons.
42.- De quina manera, o actitud, entren el Yoshio, la Hilka i el Bill al bar?
43.- Què vol dir que en Cascavell es movia dins l’edifici com si fos a cal sogre?
44.- Per què és important el mail que el Bill li envia a la Clara des de Las Rumbitas Fritas ?
45.- En un principi, quin és el pla d’en Cascavell?
46.- Què li passa a la Hilka?
47.- On són el Yoshio i el Bill mentrestant?

Cap. 14-final (pàgs. 93-125)
48.- Bill diu que vol ser periodista com la seva tia o com en Mark Twain. Busca informació sobre aquest darrer.
49.- Qui reconeixen en la pàgina de l'FBI?
50.- Després de resoldre el cas, quins plans tenen els cibernois? Què fa en Cascavell?


TREBALL "LA PARAULA MALEÏDA"




Si vas pel carrer i veus una "pífia" lingüística no t'oblidis de fotografiar-la.


Curs 1X

* Obligatori
*Treball per parelles
* Enviar powerpoint (8 fotografies que continguin errors d'ortografia, morfosintaxi o lèxic i el comentari pertinent) a neusmoline@iernestlluch.cat 
* Data límit: divendres 16 de desembre
* Heu de posar a la darrera diapositiva els vostres noms i cognoms, grup classe i lloc on heu fet les fotografies.


















Per saber-ne més de Sherlock Holmes,



Sherlock Holmes és un personatge de ficció, protagonista d'una sèrie de quatre novel·les i 56 relats de ficció publicats la major part a The Strand Magazine. Va ser creat el 1887 per Arthur Conan Doyle. Sherlock Holmes és el prototip d'investigador cerebral per excel·lència i va influir en gran mesura en la ficció detectivesca posterior a la seva aparició. Encara que podem considerar C. August Dupin, creat per Edgar Allan Poe, com un personatge predecessor molt similar, la genialitat excèntrica d'aquest no va arribar a l'enorme popularitat que adquiriria anys després Sherlock Holmes a tot el món.




























Fes-nos saber quin llibre t'ha agradat moltíssim.





















QUI ÉS QUI?